Uroczystość Trójcy Przenajświętszej

Strona główna / Uroczystość Trójcy Przenajświętszej

Wiara w Boga w Trójcy świętej jedynego jest podstawą nauki o posłannictwie i odkupieniu Chrystusa. Jest to zasadnicza prawda religii katolickiej. Cały kult zwraca się z uwielbieniem do Trójcy świętej. Dogmat Trójcy Przenajświętszej to przede wszystkim Dogmat o Bogu żywym, którego życie polega na wzajemnym posiadaniu, na wzajemnym oddaniu i doskonały wymianie. Przez łaskę uświęcającą bierzemy udział w tym życiu trzech Osób Boskich, łącząc się z poznaniem Ojca przez Syna i z miłością Ducha świętego. Podajemy tekst symbolu świętego Atanazego, który prze pięknie wyjaśnia Dogmat Trójcy świętej. „Ktokolwiek pragnie być Zbawiony, przede wszystkim powinien się trzymać katolickiej wiary. Jeżeli jej w całości i bez skazy nie zachowa, z pewnością na wieki zginie.

Otóż wiara katolicka wymaga, byśmy czcili jedynego Boga w Trójcy, a Trójcę w jedności. Ani osób pomiędzy soba nie mieszając, ani też nie rozdzielając istoty. Inna jest bowiem osoba Ojca, inna Syna, inna Ducha świętego; lecz Ojca i Syna i Ducha świętego jedno jest bóstwo, równa chwała i współwieczny majestat. Jaki Ojciec, taki jest i Syn, taki też Duch Święty.(…) Jak bowiem każdą osobę oddzielnie prawda katolicka Bogiem i Panem nazywać nam każe. Tak znowu trzech Bogów, albo Panów religia katolicka wyznawać zabrania. Ojciec przez nikogo nie jest uczyniony, ani stworzony, ani też zrodzony. Syn jest przez samego Ojca nie uczyniony, ani stworzony, ale zrodzony. Duch Święty jest od Ojca i Syna nie uczyniony, ani stworzony, ani zrodzony, lecz pochodzący.

Więc jeden Ojciec, nie trzech Ojców; jeden Syn, nie trzech Synów; jeden jest Duch Święty, nie trzech Duchów Świętych. I nic w owej Trójcy nie jest wcześniejsze, albo późniejsze, nic większe lub mniejsze, ale wszystkie trzy osoby są sobie współwieczne i całkiem równe. Tak iż ostatecznie, jak już powiedziano, czcić powinniśmy i jedność w Trójcy, nie Trójce w jedności. Kto zatem pragnie być Zbawiony, takie o Trójcy Świętej niech ma przekonanie. Lecz również niezbędne jest do wiecznego zbawienia by także we wcielenie Pana naszego Jezusa Chrystusa wierzył należycie. Otóż wiara prawdziwa od nas się domaga, byśmy wierzyli i wyznawali, że Pan nasz Jezus Chrystus, Syn Boży, jest Bogiem i człowiekiem.

Jest Bogiem z istoty Ojca przed wiekiem zrodzonym, jest człowiekiem z istoty matki narodzonym w czasie. Prawdziwym Bogiem i prawdziwym człowiekiem złożonym z duszy rozumnej i z ludzkiego ciała. Równy Ojcu pod względem bóstwa, mniejszy do Ojca wedle człowieczeństwa. (…) A na jego przyjście wszyscy ludzie w swoich ciałach mają z martwych powstać by zdać rachunek z własnych uczynków. Ci, co dobrze czynili, wejdą do żywota wiecznego, a którzy źle czynili, pójdę w ogień wieczny. Takie są dogmaty katolickiej religii; a kto by wy nie ściślej i mocno nie wierzył zbawić się nie może.

A.D. 2024

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *